Gürbüz Can


ÖTV Düzenlemesi: Türk yat turizmi ve denizcilik için ne anlama geliyor?

6 Eylül 2025 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile, daha önce %0 ÖTV uygulanan yat, tekne ve gezinti gemilerine artık %8 ÖTV getirildi.


 

 

Karar, ilk bakışta sadece bireysel tekne sahiplerini ilgilendiriyor gibi görünebilir. Ancak işin perde arkasına bakıldığında, Türkiye’de turizme önemli katkı sağlayan ticari yat ve teknelerin en fazla etkileneceği görülüyor.

Vergi Geçmişi Hatırlatması

  • Geçmişte bu tekneler için %1 KDV uygulanırken, ÖTV hiç yoktu.
  • Sonrasında KDV oranı %18’e çıkarıldı, ardından %20’ye yükseltildi.
  • Şimdi ise üzerine %8 ÖTV eklenmiş oldu.

Bu tablo, tekne edinim maliyetlerini ciddi şekilde artırıyor ve yatırım iştahını zayıflatıyor.

Olası Sonuçlar

  1. Yabancı Bayrağa Kaçış Riski
    6,95 metre ve üzeri teknelerin sahipleri, yeni vergi yükünden kaçmak için teknelerini yabancı bayrağa geçirmeyi tercih edebilir. Bu durum, Türk bayrağının cazibesini azaltabilir
  2. Küçük Tekne Sahipleri Üzerindeki Etki
    Balık tutmak ya da hafta sonu kısa geziler yapmak için alınacak tekneler bile bu vergi kapsamına girdiğinden, hobi amaçlı denizciliğe olan ilgi azalabilir.
  3. Ticari Tekneler ve Turizm Gelirleri
    Türkiye’nin özellikle mavi yolculuk rotaları ve yat turizmi, dünya çapında büyük ilgi görüyor. Ancak artan vergiler, yat işletmecilerinin filo yenileme iştahını azaltabilir, rekabet gücünü zayıflatabilir ve uzun vadede turizm gelirleri ile istihdama olumsuz yansıyabilir.

Uluslararası Karşılaştırma

Türkiye’nin uyguladığı yeni vergi düzenlemesini daha net anlayabilmek için, Akdeniz çanağındaki diğer ülkelerle kısa bir kıyaslama yapmak faydalı olacaktır:

Sonuç

Türkiye, Akdeniz’in en güçlü yat turizmi potansiyeline sahip ülkelerinden biri. Ancak yeni vergiler uzun vadede ters etki yaratabilir.

Vergi politikaları elbette devletin gelir kaynakları arasında önemli bir yere sahip. Ancak denizcilik sektörü gibi stratejik ve turizmle doğrudan bağlantılı bir alanda, kararların çok daha dikkatli ve uzun vadeli hesaplanması konusunda tüm sektör hemfikir olacaktır.

Bugün alınan %8 ÖTV kararı, sadece tekne sahiplerini değil, Türkiye’nin turizm gelirlerini, istihdamını ve uluslararası rekabet gücünü de doğrudan etkileyecek potansiyele sahip.

Alınan karar ile Türk bayrağı güçlenecek mi, yoksa yabancı bayraklara geçişler artacak mı, göreceğiz.

Aynı zamanda, gelişmekte olan Coastal Cruise ve Charter tekne sektörünün karara reaksiyonunu merak konusu. Fakat Yeni verginin turizm gelirlerine yansıma potansiyeli, ticari tekne sektöründe güncel bir kaygı olarak öne çıkıyor.