Türkiye`nin en eski ve köklü yat üreticilerinden Mengi Yay Yatçılık Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Mengi, 7Deniz Dergisi?ne özel açıklamalarda bulundu. Mengi, 2017 yılının genel değerlendirmesinde bulunarak 2018 hedeflerinden de bahsetti.
Mengi Yay Yatçılık Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Mengi, "Mengi Yay Yatçılık olarak, 2016 ve 2017?de en son tekneyi teslim ettikten sonra, bir pazar araştırması yaptık. Öncelikle ABD başta olmak üzere Miami, Monaco ve Cannes`da, pazarın açık ğu tekne boylarını tespit etmek için bu araştırmayı yaptık. Amacımız sipariş üzerine değil de açık olan bir tekne boyunu tespit ederek o pazara tekne üretmekti. Buna yönelik olarak daha önce çalıştığımız bir müşterimizle anlaşma sağladık. Açıkçası teknelerin imalat süresinin uzunluğundan dolayı pazarda hazır teknelere bir yönelim var. Yaptığımız araştırmalar sonucu da 45 metrelik tekne imalatında karar kıldık. 2017`nin son 4 ayında imalata başladık. Hedefimiz tekneleri 2019?da yapılacak olan Monaco Fuarı?na yetiştirmek? diyerek bu konuda iddialı klarının da altını çiziyor.
Yeni teknesiyle yine çok iddialı
Geçtiğimiz yıl dünyanın en prestijli ödüllerinden International Yacht&AviationAwards`ta45 metre boyundaki Aquaris isimli teknesiyle dış tasarım ve iç tasarım olarak iki ayrı ödül kazanan Mengi Yay Yatçılık, yeni teknesiyle yine çok iddialı. Yeni yatlarıyla ilgili bilgi veren Mengi, ?Tekne imalatıyla ilgili bir İtalyan tasarımcı ile anlaştık. İç kısmının mühendislik tarafını ise Hollandalı bir tasarımcıya bıraktık. Teknemizin kabuk aşaması nisan ayında bitince tersanemize gelecek ve iç kısmına başlayacağız. Yeni bir projemiz ğu için her noktası ile ayrı ayrı ilgileniyoruz. Mesela en son yaptığımız ödüllü NB 93 teknemizin arka tarafında metrekare bazında yüksek bir beach alanı vardı. Bu teknemizde o alanın bir kısmını tekne sahipleri, tekne büyüklüğüne göre daha konforlu istiyorlar. İmalattaki teknemizde daha büyük bir bot garajı var. İç dekorasyon ve mobilya seçimlerimizde daha modern çizgilerle ilerleyeceğiz? diyor.
%1 KDV Türk imalatçısını üzer
Mengi, "2017`nin ocak ayında çıkan bir yasa var. Ben bunu daha önce yetkililerimize de dile getirdim. Burada amaç ülkemizde ve dünyada Türk bayrağını çoğaltmak iseyasa doğrudur. Ancak amacımız imalatçıya destek olmak ise bu yasa doğru değil ya da orada bir sıkıntı var. Burada çıkan yasada %1 KDV Türk imalatçısını üzer ama sıfır tekneler için aynı yasa ğu için ben doğru bulmuyorum. En azından Türkiye`de yat yaptıran yabancı ya da yerli müşteriye avantaj sağlanması lazım. Devlet tarafından destek istiyoruz bu konuda" konusuna dikkat çekiyor. Mengi, tersane kira sözleşmelerinin 49 yıllığa çıkarılmasında emeği geçenlere teşekkür ederek, "Bizim sektörümüze en büyük destek bu . Başta Cumhurbaşkanımız, Başbakanımız, Ulaştırma Bakanımız ve bunu yönlendirdiğini bildiğimiz GİSBİR Yönetim Kurulu Başkanı Murat Karan`a teşekkür ederim. Bizim için çok önemli . Çünkü sürelerimizin bitmesine ortalama 15 yıl kalmıştı. Bu süre yeniden 49 yıl " diyerek memnuniyetini dile getiriyor.
Yakın tarihli fuarlar sektörü olumsuz etkiliyor
Bu yıl da CNR Avrasya Boat Show Fuarı?nda yer alacaklarını belirten Mengi, kısa süre aralıklarla farklı lokasyonlarda düzenlenen fuarların sektörü olumsuz etkilediğinin altını çizdi. Mengi konuyla ilgili olarak, "Yaptığımız anlaşma gereği tekrar CNR Boat Show?a gidiyoruz. Ancak bu konuda ciddi sıkıntılarımız var. Sektör ikiye bölünmüş durumda. Hem CNR`da hem de bir hafta sonra da Tuzla`da fuar var. Emin olun küçük bir camiayız, herkes birbirini tanıyor ama yarımız Tuzla`da yarımız da karşıda olunca sıkıntı yaratıyor bu durum.Yat ve fuarcılık alanında marka olmak istiyorsakMonaco?yu örnek almalıyız. Farklı tarihlerde biri denizde biri de karada olmak üzere yılda sadece iki fuar yapılmalı? diyerek sözlerini noktalıyor.
Röportaj: Çilem Kocamış
Kaynak: 7deniz Dergisi Ocak-Şubat 2018