Yüzde 67 düşen küresel hava yolu yolcu sayısı 1999
seviyesine gerilerken, 3 Ocak`ta 95 binle 2020`nin en fazla uçuşu gerçekleştiği
havacılık sektörü, 2020`nin 25 Nisan`ında yüzde 86 düşüşle 13 bin 600 uçuş
gerçekleştirildi.
Uçuş sayısı 33,2 milyondan 16,8 milyona düştü
2019 yılı ile kıyaslandığında 2020 yılında uçuş sayısı yüzde
49 düşüşle 33,2 milyondan 16,8 milyona geriledi.
Kapanan sınırlar ve seyahat kısıtlamaları nedeniyle 2020
yılında yapılan tarifeli uçuşların 13 milyonu (yüzde 77) iç hat, 3,8 milyonu
ise (yüzde 23) dış hat uçuşuydu.
En fazla uçuşu Southwest Airlines yaptı
Dünya çapında ve Kuzey Amerika`da en fazla uçuşu 869 bin 800
ile Southwest Airlines yaparken, onu 500 bin 700 uçuşla Güney Asya`da China
Southern Airlines, Avrupa`da 207 bin uçuşla Ryanair, Latin Amerika`da 138 bin 500
uçuşla Azul, Orta Doğu`da ise 84 bin 100 uçuşla Qatar Airways takip etti.
Filoların yüzde 30?u hala yerde
Dünya çapında hava yolu şirketlerinin filolarının yüzde 30`u
hala yerde bulunuyor. Buna karşın, kısa mesafe uçağı Airbus A320 Neo`ların
yalnızca yüzde 10`unun yerde olması, geleceğe iyileşme belirtisi olarak
görülüyor. Çünkü seyahatler kıs mesafe veya iç hatlarla başlayacağı ve bu
mesafelerde canlanmaya öncülük edecek uçakların ise dar gövdeliler olduğu ifade
ediliyor.
Hava yolu şirketlerini bundan sonra neler bekliyor?
Seyahat endüstrisi data/analiz şirketi Cirium`un hazırladığı
raporda, hava yolu şirketlerinin 2021 yılı için şu öngörülerde bulunuldu:
1. Konsolidasyon: Başta Güney Asya olmak üzere, dünya
genelinde çok sayıda birleşme ve satın alma yoluyla, daha fazla konsolidasyon
yaşanacak.
2. Yeni nesil uçaklar: Airbus A320 Neo ve yeniden göklere
dönen Boeing 737 Max gibi uçaklar, operasyon maliyetlerini düşürecek.
3. Uçakların emekliye ayrılması veya konfigürasyonu: Boeing
747 ve benzeri (ihtiyaç dışı) uçaklar daha fazla emekliye ayrılacak. Kargo
taşımacılığı için konfigüre edilecek uçak sayısı da artacak.
4. Talebi yeni yollarla öngörmek: Yılın dördüncü çeyreğinde
geçen yılın aynı dönemine göre rezervasyonlarda yüzde 78 düşüş yaşandı. Bu
durum sektörün talebe dönük tahminlerini değiştirecek. Online aramalar taleb
hesaplama noktasında birincil göstergeler haline geliyor.
5. Hava yollarının operasyonel esnekliği: Rezervasyon
sürelerinin 6-12 aydan 6-8 haftaya düştüğü bir ortamda, hava yolu şirketlerinin
daha esnek ve dinamik bir planlama yapması gerekecek.
6. Otomatik yolcu deneyimi: Yapay zeka teknolojisi sayesinde
otomatikleştirilecek yolcu deneyimi ve gerçek zamanlı proaktif bilgi, daha
kritik hale gelecek.
7. Uçak kiralamarının yükselmesi: Uçak kiralama, yüzde 50
bandını geçerek uçakların finanse edildiği başlıca yöntem haline gelecek.
Cirium`un CEO`su Jeremy Bowen, ``Uluslararası seyahatlerin
önemli ölçüde düşmesi ve özellikle Asya-Pasifik bölgesindeki yavaş toparlanma,
hava yolu şirketlerinin 2019 seviyesine dönmek için uzun bir yolları var. Ancak
Cirium olarak havacılık sektörünün daha genç ve daha tasarruflu uçaklar, doğru
büyüklükteki filolar ile bu zor dönemi atlatacağından ve yavaş yavaş toparlanma
yolunda ilerleyeceğinden eminiz.`` dedi.