HABER 6.01.2022 17:11:00 0

Kıran: Üretmeye ve ülke refahına katkı sağlamaya kararlıyız

İMEAK DTO Başkanı Tamer Kıran kur dalgalanmaları ve artan enflasyonu ilişkin olarak, "Önümüzdeki süreçte de her zamanki kararlılığımızda çalışmaya, üretmeye, ülkemizin refahına katkı sağlamaya devam edeceğiz" dedi.

Kıran: Üretmeye ve ülke refahına katkı sağlamaya kararlıyız

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) 2022’nin ilk olağan meclis toplantısı pandemi kurallarına uygun olarak online ve fiziki olarak gerçekleştirildi. İMEAK DTO Meclis Salonu’nda yapılan toplantıya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, DTO yönetim kurulu üyeleri ve şube başkanları katıldı.

İlk çeyrekte yüksek enflasyon riski var

Toplantıda ilk sözü İMEAK DTO Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran aldı. 2022’nin 2021’den güçlü bir büyüme ve enflasyon mirasını alarak başladığını belirten Kıran, artan talep ve yükselen emtia fiyatları ile tedarik sorunları ile küresel enflasyonun uzun bir aradan sonra hızla yükseldiğini kaydetti. Covid-19’un omicron varyantının son günlerdeki güçlü yayılımının 2022’nin ilk çeyreğinde büyüme hızında yavaşlamaya ve enflasyon arttırma riskini taşıdığını aktaran Kıran, “Büyümedeki yavaşlama talep azlığından ziyade tedarik kaynaklı arz yönlü sorunlardan kaynaklandığı için merkez bankalarının enflasyonla mücadeleye daha fazla odaklanacağı bir yıl olma olasılığı yüksek görünüyor. Küresel likidite koşullarının daha sıkılaştığı, maliyetlerin kısmen artma eğiliminde olduğu bir döneme hazırlıklı olmamız gerekiyor” dedi.

Türkiye ekonomisinin enflasyon dışında makro ekonomik veriler açısından iyi bir yıl geçirdiğini dile getiren Kıran, “Büyüme oranınız, ihracat ve sanayi üretimi ağırlıklı olarak yüzde 10’lar seviyesini aşacak görünüyor. Hızlı büyüme işsizlik oranını yüzde 12’lerin altına indirmiş durumda. Hem güçlü dış talep ve tedarik zincirlerindeki değişime bağlı olarak hem de ihracatçımızın gücü ile ortaya çıkan ihracat artışı çok güçlü bir oranda gerçekleşti ve 225 milyar doları aştı. İhracatımız da, ithalatımız da artmasına rağmen ihracat artışının gücü, dış açığımızı ve dolaylı olarak cari işlemler açığımızı azaltmaya başladı. Sonbahar aylarından bu yana cari işlemler dengesinde aylık olarak fazla vermeye başladı. Bununla birlikte beklentilerin çok üzerine çıkan enflasyon çok ciddi bir sorun ve risk olarak karşımızda duruyor” diye konuştu.

‘Kur korumalı mevduat uygulamasını olumlu değerlendiriyoruz’

Türkiye’nin, demokratik geleneği, serbest piyasa ekonomisi, tecrübesi, dinamik yapısı, güçlü iş dünyası ve ihracat yapabilme kapasitesi ile diğer ülkelerden pozitif olarak ayrıştığını ifade eden Kıran, “Uygulamaya konulan yeni ekonomik modelle önümüzdeki dönemde ihracata öncelik verilerek istihdam ve katma değerli üretimin artırılması, sürdürülebilir yüksek büyüme ile cari açık sorununun çözülmesi hedefleniyor. Nitekim kur korumalı TL vadeli mevduat uygulaması ve döviz kurundaki dalgalanma sebebiyle fiyat vermekte zorlanan ihracatçı firmalarımıza, doğrudan merkez bankası aracılığıyla ileri vadeli kur verilmesi gibi destekleri içeren tedbirler paketi piyasalardaki etkisini kısa sürede pozitif olarak gösterdi ve dalgalanma bertaraf edildi. İçinde bulunduğumuz süreçte enflasyon ile mücadelenin güçlenmesi ve beklentilerin kontrol altına alınması, makro ekonomik istikrarı açısından son derece önemli. 2022 yılında sanayi üretimi ve ihracat büyümenin lokomotifleri olmaya devam edecek” şeklinde konuştu.

İhracat ve ithalatçılar 2022’de de serzenişe devam edecek

2021 yılını denizcilik sektörü açısından da değerlendiren Kıran, şöyle devam etti; “2020 yılında ton bazında yüzde 3. 4 daralan küresel deniz ticareti, 2021 yılında ton bazında yüzde 3.7 büyüme ile 11 milyar 964 milyona ulaşarak 2019 yılı değerinin üzerine çıktı. 2022 yılında yüzde 3,5 daha artarak 12 milyar 383 milyon tona ulaşması bekleniyor. Yük tarafında hal böyleyken filo tarafına baktığımızda; global filo 2021 yılı sonunda DWT bazında yüzde 2.8 artarak 2 milyar 186 milyon DWT tona yükseldi. Yük türü ve ton bazında baktığımızda 2020 yılında yüzde 1. 6 daralan küresel dökme yük ticareti, 2021 yılında yüzde 4 artışla 5 milyar 379 milyona tona ulaşarak 2019 ve 2000 yılları değeri üzerinde gerçekleşti. 2022 yılında ise beklenti dökme yük ticaretinin yüzde 1.6 artması yönünde. 2020 yılında TEU bazında yüzde 1.27 oranında azalan konteyner ticareti ise 2021’de yüzde 6,5 oranında arttı. 2022 deki beklentiler de yüzde 4.2 oranında artması yönünde. Diğer yandan konteyner gemisi arzında TEU bazında 2020 yılındaki yüzde 2.9’luk büyümenin ardından 2021 ve 22 yıllarında sırasıyla yüzde 4.3 ve yüzde 3. 8 artış beklenmektedir. Dolayısıyla yükteki talep daha fazla arz daha az olacağı için 2022 yılında da ihracat ve ithalatçılarımızdan duyduğumuz serzenişi duymaya devam edeceğiz gibi görünüyor.”

Limanlarımızda elleçlenen yük miktarı yüzde 5.6 arttı

Konuşmasının devamında Baltık Kuru Yük Endeksi’ne değinen Kıran, şunları söyledi; “Baltık Kuru Yük Endeksi, 7 Ekim 2021’de 5650 ile 2009 yılından bu yana en yüksek seviyesini gördükten sonra düşüş eğilimine geçmiş, Kasım ayı başında 3000 seviyesinin altına düşmüştü. Endeks, 2021 Aralık başında tekrar 3000 seviyesi üzerine çıksa da 24 Aralık günü 2217 ile Aralık ayını yüzde 26,5 kayıpla kapattı. Bir ayda yüzde 26,5 kayboldu. Bu arada limanlarımız hız kesmeden çalışmaya devam etti. Ocak ve Kasım aylarında elleçlenen yük miktarı 477 milyon 513 bin ton seviyesine çıkarak bir öncesi yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 5.6 artış gösterdi.”

Başkan Kıran bir yılda 456 faaliyete katıldı

Deniz Ticaret Odası’nın 2021 yılında da üyelerinin sorunlarına çözüm bulmak için çabaladığının altını çizen Kıran, şu ifadeleri kullandı; “Sektörlerimize destek olacak birçok çalışmaya imza attık. Pandeminin ikinci yılında da olumsuz etkilerini sürdürdüğü bir dönemde yoğun mesaimize devam ettik. Meslek komitelerimizden ve üyelerimizden gelen sorunları ve çözüm önerilerini ilgili kurum ve kuruluşlara ileterek takipçisi olduk. Geçtiğimiz yılın çetelesine baktığımda DTO ve TOBB, Piri Reis Üniversitesi Mütevelli Heyeti, TÜDEV Yönetim Kurulu görevlerimin yanında diğer toplantılar, ziyaretler, kabuller, çalıştay, panel, konferanslar dahil olmak üzere bir yılda toplam 456 faaliyete katıldım.”

Denizci Millet, Denizci Ülke Fikir ve Proje Yarışması başvuruları başladı

Denizcilik sektöründe Ar-Ge ve inovasyon kültürünün geliştirilmesi, yeni deniz teknolojileri ile yüksek katma değerli üretim ve ihracat hedeflerine katkı sağlanması amacıyla 2020 yılında düzenlenen “Denizci Millet, Denizci Ülke Fikir ve Proje Yarışması”nın bu yıl ikincisini düzenleyeceklerini dile getiren Kıran, “Yarışma, deniz ulaştırması, deniz ticareti, gemi ve yat inşa, deniz turizmi, deniz, deniz kaynakları, limanlar, deniz çevresi, denizcilik eğitimi ve istihdam alanlarında ülke çapında ortaya konulabilecek yeni ve uygulanabilir fikir ve projeleri kapsıyor. Başvurular 31 Mart tarihine kadar odamızın web sitesinde yarışma için hazırlanan portaldan kabul edilecek. Denizcilik eğitimi veren fakültelerin akademisyenleri ile denizcilik alanında faaliyet gösteren firma, kurum ve kuruluşların üst düzey yöneticilerinden oluşturulan jüri üyelerimizin değerlendirmesi sonucunda başvuru sahiplerinden 1’inciye 60.000, 2’nciye 40.000 ve 3’üncüye 25.000 TL teşvik ödülü vereceğiz” diye ekledi.

Amacımız, ülke refahına katkı sağlamak

Deniz Ticaret Odası’nın tüm amacının üyelerin dertlerine çözüm bulmak ve iş, aş üretecek imkanlar sağlamaya çalışarak denizcilik sektörünün ülke refahına katkısını yükseltmek olduğunu vurgulayan Kıran, şu değerlendirmelerde bulundu; “Bu anlayışla önümüzdeki yıl da tempo düşürmeden çalışmaya devam edeceğimizi belirtmek isterim. Zor günlerden geçmemize rağmen denizcilik sektörünün temsilcileri olarak ülkemize olan inancımızı ve umudumuzu asla yitirmedik. Her ne olursa olsun ülkemize güvenmekten asla vazgeçmedik, vazgeçmeyeceğiz. Önümüzdeki süreçte de her zamanki kararlılığımızda çalışmaya, üretmeye, ülkemizin refahına katkı sağlamaya devam edeceğiz. Ekonomik zorluklar mutlaka aşılır. Geçmişte çok daha büyük zorlukların üstesinden başarıyla gelmeyi bildik. Kısa vadeli dalgalanmaların bizi yolumuzdan asla çevirmeyeceğinden herkes emin olmalıdır. 2022 yılının yeni düzenlemelerle ekonomimizin rahatlayacağı, işlerimizin artacağı, ülkemizin daha ileri ve müreffeh günlere ulaşacağı bir yıl olmasını temenni ediyorum.”

THE CRUISE LIFE