HABER 10.12.2021 09:29:36 0

Kıran: Giderlerimizde gözle görülür bir tasarrufumuz var

İMEAK DTO Aralık Ayı Meclis Toplatısı?nda 2021 yılı bütçesine ilişkin değerlendirmede bulunan İMEAK DTO Başkanı Tamer Kıran, şeffaflık, üyelerin imkanları doğrultusunda imkanlar sunmak ve tasarruf ilkelerini gözettiklerini belirterek, ?2021 yılı bütçemiz

Kıran: Giderlerimizde gözle görülür bir tasarrufumuz var

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) Aralık Ayı Olağan Meclis Toplantısı, online ve fiziki katılımla gerçekleşti. İMEAK DTO Meclis Salonu?nda gerçekleşen toplantıya, eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, AKP MYK Üyesi Ahmet Arslan, İMEAK DTO yönetim kurulu üyeleri, meslek komite başkanları ve çok sayıda kişi katıldı. DTO Meclis Başkanı Salih Zeki Çakır başkanlığında gerçekleşen toplantıda ilk sözü İMEAK DTO Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran aldı.

Pandemi ve küresel piyasalardan kaynaklı belirsizliklerin yarattığı zorluklarla dolu bir yılın daha geride kaldığını belirten Başkanı Tamer Kıran, 2 yıldır toplum sağlığı başta olmak üzere küresel ekonomileri alt üst eden Covid-19 pandemisinin ana etken olmaya devam ettiğini belirtti. Yükselme eğiliminde olan vaka sayıları ve Afrika?da ortaya çıkan omicron varyantının büyük bir endişe kaynağı olduğunu aktaran ülkelerin yeniden kısıtlamalara gitmeye başlamasının ekonomik faaliyetleri olumsuz etkilediğini söyledi.

Gelecek yıl küresel likidite koşulları daha sıkı olacak

Küresel ekonomide son dönemde izlenen yavaşlamanın talepten ziyade, arz yönlü tedarik sorunlarından kaynaklandığını dile getiren Kıran, arz-talep arasındaki dengesizlik ve emtia ile taşıma fiyatlarındaki artışın enflasyon oranlarının tüm dünyada ciddi oranda arttırdığını belirterek, ?ABD?de enflasyon 30 yılın zirvesine ulaşarak yüzde 6?yı geçti. Avrupa Birliği?nde enflasyonun yükselme eğiliminde olduğunu görüyoruz. Gelişmiş ve gelişmekte olan birçok ülkede merkez bankaları para sıkılaştırma eğilimine girdi. Gelecek yıl küresel likidite koşullarının bu yıla göre daha sıkı olacağını şimdiden öngörebiliriz? dedi.

Konteyner gemisi piyasasında büyüme bekleniyor

Denizcilik piyasalarında 2009 yılından bu yana en yüksek seviyesine çıkan Baltık Kuru Yük Endeksi?nin düşüş eğilimine girdiğini aktaran Kıran, yeni varyantın yarattığı endişenin bir sonucu olarak ülkelerin sınırlarını kapatmasıyla birlikte yeniden yükselişe geçtiğini ve 3 Aralık günü Kasım ayının son iş gününe kıyasla yüzde 14.6 artış gösterdiğini söyledi. Dökme yük piyasasının toparlanma olmasına rağmen Ekim ayı sonunda tekrar düşüşe geçtiğini ve 1 aylık süreçte yüzde 21,5 azalarak Haziran ayı seviyelerine geldiğini ve ardından da Aralık ayının ilk haftasında yüzde 12?lik bir artışa geçtiğini dile getiren Kıran, ?Konteynerde piyasada kısa vadeli beklentiler olumlu görünmekte ve 2021?de TEU bazında yüzde 1.2 oranında azalan konteyner ticaretini 2021 yılında yüzde 6.6 artması bekleniyor. Diğer yandan konteyner gemisi arzında TEU bazında 2020 yılında yüzde 2.9 büyümenin ardından 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla yüzde 4.3 ve 3.8 büyüme konteyner gemisi piyasasında beklenmektedir? diye konuştu.

Döviz kurları, faiz oranları, enflasyon dengesi ve istikrar büyüme için önemli

Ülke ekonomisine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Kıran, ?Bir yandan enflasyonda ve döviz fiyatlarında yüksek sıçramaları gördük, diğer yanda ise ihracatta ve ekonomide tarihi büyümeler yaşandı. Kasım ayında ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 33. 44 oranında artarak yaklaşık 21,5 milyar dolar olarak gerçekleşti. İhracatımız Ocak-Kasım 2021 de geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 33.8 artarak 203 milyar 141 milyon dolara çıktı. Yılı çift haneli bir büyüme ile kapatma olasılığımız artmış görünüyor. Ağırlıklı olarak imalat sanayi ve ihracata dayalı bir büyüme ile yılı tamamlıyoruz. Ekonomimiz taşımadan lojistiğe tüm bileşenleriyle sanayi üretimi ve ihracatı destekleyerek başta Avrupa olmak üzere dünya pazarlarına yüksek standartta ürün arzını gerçekleştirmekte ve rekabet gücünü göstermektedir. İhracatta artan pazar payının önümüzdeki dönemde de devam etme olasılığı yüksek görünüyor. Bununla birlikte döviz kurlarında dalgalanmanın ve ekonomimizde enflasyonist baskıların ciddi biçimde arttığını da izliyoruz. Rekabet gücümüzün korunması açısından öngörülebilirlik ve maliyet baskısını kontrol altında tutmak son derece önemlidir. Bu çerçevede döviz kurları, faiz oranları ve enflasyon arasındaki dengeleri ve istikrarın sağlanması, yakaladığımız bu hızlı büyümenin sürdürülebilirliği açısından büyük önem taşımaktadır? şeklinde konuştu.

Yönetmeliklerdeki değişiklerin takipçisi olacağız

Geçtiğimiz ay gemi insanları ve kılavuz kaptanlar yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına ilişkin hazırlanan taslağın DTO?nun yanı sıra çok sayıda ilgili kuruma gönderilerek 30 gün içinde görüşlerin iletilmesinin talep edildiğine işaret eden Kıran, ?Yönetimimiz, yönetmeliğe ilişkin gelen talepleri, ülkemiz menfaatleri ve sektörümüzün gelişimi, tarafı olduğumuz uluslararası sözleşmelerde yapılan değişikliklerin iç mevzuatımıza aktarılması, eşitlik, tecrübe ve liyakat ilkelerine uygunluk, kazanılmış haklar ve gemi işleten firmalarımızın ihtiyaçlarını esas alarak inceledi. Sonuçta 12 maddeye ilişkin değişiklik tekliflerimiz gerekçeleri ile birlikte Denizcilik Genel Müdürlüğü?ne gönderildi. Ayrıca, mevcut yönetmeliğe ilave edilmesini talep edilen 8 maddeye ilişkin görüş ve değerlendirmelerimize de yer verdik. Diğer taraftan Denizcilik Genel Müdürlüğü?nün odamıza gönderdiği ve deniz yolu ile yapılacak düzenli seferlere dair yönetmelik taslağına ilişkin de odamızın görüşü hazırlanıyor. Önümüzdeki süreçte her 2 yönetmeliğe ilişkin planlanan değişikliklerde odamızın görüşleri doğrultusunda yapılıp yapılmadığını takip edeceğiz? ifadelerini kullandı.

?Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme İşbirliği Protokolü?nde son aşamaya geldik?

DTO olarak ilk önceliklerinin eğitim olduğunu ve bu çerçevede mesleki eğitimin gelişmesine yönelik projelere katkı sağlamaya devam ettiklerini aktaran Kıran, ?Son olarak Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ile hazırlık çalışmalarını sürdürdüğümüz Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme İşbirliği Protokolü?nde son aşamaya geldik. Çalışmanın nihayete ermesi ile MEB ile odamız arasında çerçeve protokol, bu çerçeve protokole bağlı olarak da işletmelerle ilgili okullar arasında alt protokoller düzenlenebilecek. MEB ile yapacağımız protokolle odamız işbirliğinde sektörde meydana gelen gelişmeler ile eğitim sisteminin eşgüdümünün sağlanması, halen sektörde çalışan deniz çalışanlarının öğretim programlarının oluşturulması ve belgelendirilmesi suretiyle ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücü ihtiyacının karşılanması ve istihdama katkı sağlanması amaçlanmaktadır? dedi.

?Yüzde 8 KDV?nin kalıcı olması talebinde bulunduk?

Geçen ay toplu deniz yolu taşımacılığı ile iştigal eden bazı DTO üyelerinin desteklenmesi amacıyla bazı girişimlerde bulunduklarını ve bu kapsamda ücretsiz seyahat desteği kapsamında yapılacak gelir desteğine toplu taşımacılığı ile ilgilenen üyelerimize ait faal çalışan gemi başına verilen desteği ilgili mevzuatta yapılacak düzenleme ile günümüz şartlarına uygun olarak artırılması talebimizi Çalışma, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığımıza ilettik. Yine yolcu taşımacılığında KDO oranı Temmuz 2020?de yüzde 18?den yüzde 8?e indirilmiş ve bu indirim Eylül 2021 tarihine kadar uzatılmıştı. Geçici düzenleme ile yüzde 8 KDV indiriminin kalıcı hale gelmesi için Hazine ve Maliye Bakanlığına talepte bulunduk? şeklinde ifade etti. 

Pandemiye rağmen fuara ilgi mutluluk verici 

Konuşmasına 30 Kasım ? 3 Aralık tarihlerinde arasında Viaport Marina Tuzla?da gerçekleşen 16. Expomaritt Exposhipping İstanbul Uluslararası Fuar ve Konferansı?na ilişkin de değerlendirmelerde bulunarak devam eden Kıran, şunları söyledi; ?Pandemi şartlarına rağmen fuara ilginin bu yıl oldukça fazla olduğunu görmekten büyük mutluluk duyduk. Pandemi sürecinde herkesin birbirini çok özlediğine tanık olduk. Bu organizasyon denizcilik sektörünün bu anlamda tekrar buluşmasına vesile oldu. Önümüzdeki dönemde İstanbul?u denizcilik sektörünün önemli merkezlerinden biri haline getireceğine ve büyüme hedeflerimize ulaşmamıza katkı sağlayacağına inandığımız bu fuarı tekrar yapacağımızı belirtmek istiyorum.?

Bütçede, tasarruf, üyelere imkan sunma ve şeffaflık ilkeleri gözetildi

Toplantının gündem maddelerine de değinen Kıran, DTO?nun 2020-23 yıllarını kapsayan 3?üncü stratejik planını bu yıl revize ettiklerini ve dünya ekonomisinde son zamanlarda yaşanan değişime uygun yeni hedeflerle yola devam ettiklerini belirtti. Stratejik plan çerçevesinde hazırlanan bütçe de 3 önemli ilkeleri olduğunu ifade eden Kıran, şöyle devam etti: ?Şeffaflık, üyelerimizin ihtiyaçları doğrultusunda imkanlar sunmak ve son olarak da bu hizmetleri yaparken tasarrufu gözetmek. 2021 yılı bütçemiz 167 milyon 500 bin TL idi. Gelir tahminimizin çok üzerine çıktık. Giderlerimizde gözle görülür bir tasarrufumuz var. Bunun en önemli sebebi disiplinli bir şekilde uyguladığımız tasarruflu harcama politikamızdır. Bu yılda şubelerimizin hizmet binaları için yatırımlarımıza devam etti. 2022 yılı bütçemizi 2021 bütçesine göre yüzde 52.24?lük bir artışla ve 255 milyon TL olarak sizlerin onayına sunuyoruz. Bu artışın nedeni kurlar. Aidatlarda 2020 ve 2021 yıllarında 2 sene artış yapmadık. Şimdi ise enflasyon oranını dikkate alarak artışa gittik. 6A derecelerindeki aidatları yüzde 20, yeni kurulan sermaye şirketleri kayıt ücretlerini ise yüzde 25 arttırma zorunda kaldık. Diğer derecelerdeki aidatları ise ortalama yüzde 15 oranında arttırdık. Gemiden alınacak liman hizmet ücret tarifesinde yıllık enflasyon oranları dikkate alınarak ortalama yüzde 22. 48 oranında artış yapıldı. Diğer kalemlerde ise enflasyon oranları gözetilerek ortalama yüzde 17.48 oranında artış gerçekleştirildi.

Oda olarak denizcilik eğitimine destek vermeyi en önemli görevlerimizden biri sayıyoruz. Bu prensipten hareketle 2022 yılı bütçemizin bağış ve yardımlar faslında bulunan yükseköğretim kurumları ve Türk Deniz Eğitim Vakfı?na (TÜDEV) yardımlar maddesi tahsisatımızı 124 milyon 530 bin 1 lira olarak belirledik. Bu rakam toplam bütçemizin yüzde 48.84?ne tekabül ediyor. Ve Meclisimizin yüzde 60?ına kadar ödenebilir kararıyla ters düşmüyor. Sadece Piri Reis Üniversitesi ve TÜDEV için değil, diğer üniversitelere yapacağımız yardımları da kapsıyor.?

THE CRUISE LIFE - ÖZEL