Çinlilerin büyük ilgi gösterdiği Kanal İstanbul için, Türk şirketlerinin de bakanlığa teklif sunduğu öğrenildi. Günde 150-160 gemiye ev sahipliği yapması beklenen Çılgın Proje, Panama Kanalı`nın dört katı büyüklüğünde gemi trafiğine hizmet verecek.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan?ın temelinin bu yıl sonu
veya 2018 başında atılacağını duyurduğu Kanal İstanbul için yatırımcılar sıraya
girdi. Güzergâh etüdünün ardından sondaj çalışmaları biten projenin
yap-işlet-devret modeliyle yürütülmesi amacıyla en son Çinli şirketlerle
görüşüldüğü iddia edilmişti. Konsorsiyum şeklinde yapılması düşünülen projeye
talip olan bazı Türk şirketlerinin de Ulaştırma Bakanlığı`nın kapısını çaldığı
öğrenildi. Bakanlık yetkilileri, firmaların isimlerini açıklamasa da ihale
tarihinin belli olmasıyla başvuruların alınmaya başlanacağını bildirdi. ?Çılgın
Proje? olarak nitelendirilen Kanal İstanbul?un; çevre dokusu, konut, ticaret,
kamuya terk edilecek alanlar ve diğer ihtiyaçlarla ilgili tüm teknik çalışmalar
da sona erdi.
KARTLAR YENİDEN
DAĞITILACAK
Kanal İstanbul tamamlandığında, yeni bir uluslararası su
yolu olması bakımından, bölgede kartları Türkiye lehine yeniden dağıtacak.
Günde 150-160 gemiye ev sahipliği yapması beklenen Çılgın Proje, Panama Kanalı
ile kıyaslandığında dört katı büyüklüğünde gemi trafiğine hizmet verecek. Kanal
İstanbul?dan bu sayede yıllık 5-6 milyar dolar gelir elde edilecek. Panama
Kanalı?nı her gün ortalama 40 gemi kullanırken, yıllık ortalama getiri de 1,5
milyar dolara kadar çıkıyor. Benzer geçiş yollarından biri olan Süveyş
Kanalı?nda ise günde 54 geminin geçiş yaptığı düşünüldüğünde yıllık kazanç 4
milyar dolar ediyor.
MONTRÖ?YE TABİ DEĞİL
Kanal İstanbul projesi Montrö?ye tabi olmayacağı için Süveyş
gibi ton başına ortalama 5,5 dolardan fiyatlanabilecek. Süveyş?ten en fazla 150
dedveyt tonluk (DWT) gemiler geçebilirken, Kanal İstanbul 300 bin tonluk
gemiler için uygun olacak. 193 kilometre uzunluğa sahip Süveyş?ten 146
kilometre daha kısa olacak Kanal İstanbul, tam kapasite çalışması durumunda da
yıllık getiri 8 milyar dolara kadar yükselecek. Çılgın Proje, günde ortalama
140 gemi geçen İstanbul Boğazı?na sağlayacağı imkânlarla, deniz yolu trafiğini
de artıracak. Kanalın tamamlanmasıyla 1,4 milyar dolar olan bekleme maliyetinde
ciddi bir azalma görülecek.
SÜVEYŞ KANALI`NI
SOLLAYACAK
Maliyeti 5,5 milyar dolar olacağı öngörülen Kanal İstanbul,
hesaplanan yıllık getirisi ile 1 yıl içinde kendini finanse edecek.
Küçükçekmece Gölü ve Sazlıdere Barajı üzerinden geçerek, Terkos?un doğusuna
uzanacak Kanal İstanbul, 47 kilometrelik kanal hattıyla, Karadeniz?e kavuşacak.
Üzerinde her biri farklı dizaynla 10 köprünün inşa edileceği kanalın genişliği
400 metre, derinliği ise 25 metre olacak. Süveyş?i sollayacak proje Kanal
İstanbul, boğazı 200 bin tonluk dev tankerlerin geçişinden de kurtaracak.
Küresel ölçekteki değerimizi katlayacak Marmaray, Bakü-Tiflis-Kars ve Avrasya
gibi projelerin yanında Kanal İstanbul, firmaların sevkiyat ve dağıtım
maliyetlerini de düşüreceği için uzun vadede Türkiye?ye doğrudan yatırımı da
arttıracak.