Doğma büyüme bir turizmciyi taşıyoruz satırlarımıza. Bunu da laf olsun diye demiyoruz. Aslı da var, astarı da? En baştan söyleyelim, hem alaylı, hem mekteplidir kendisi. Yani kolay bulunur türden değil! Hikâyesi de tabiri caizse daha bıyıklarının yeni yeni terlemeye başladığı döneme dayanıyor. Onun ki daha 19 yaşındayken casinoda başlayan bir serüven. Çoğu gencin okul çağlarında tebeşir tozu yuttuğu dönemlerde o casino havası soluyor. Az buz da değil neredeyse 5 sene. Sonra yolu bir acenteyle kesişiyor. Cruise sektörü ile tanışması da 1997?ye dayanıyor. Ancak bu araya sıkıştırdığı iki Üniversite var. Hem de yenilir yutulur cinsten değil! Biri Marmara Üniversitesi, diğeri Boğaziçi Üniversitesi. Anlayacağınız bir yandan ekmeğini kazanıyor, diğer yandan da eğitimine devam ediyor. Son 6 senesini Pronto Tour?un Cruise Deparman Müdürü olarak sürdüren Hakan Aksungur?a hikayesini bizle paylaştığı için teşekkür ediyor ve bu güzel yolculuğunda sonsuz başarılar diliyoruz?
Pronto Tour paketleri
4 hafta öncesinden bitti
Curise sektöründe 20 seneyi deviren Pronto Tour Cruise
Departman Müdürü Hakan Aksungur?la sohbetimize, hepimizin iple çektiği Kurban
Bayramı tatili rezervasyonlarını sorarak başladık. ?Gemi ve nehir turlarında
hiçbir turda boş yer kalmadı. Hatta 4 hafta önce paketlerimiz bitirdik. Kara
turlarında yerlerimiz var. Özellikle Balkanlar ve İspanya?da az bir yerimiz
. Uzak destinasyonlarda da az bir yerimiz var. 10 gün tatil olmasının
avantajıyla bunlar da şuan yoğun bir trafik alıyor. Bütün Kurban Bayramı
yerlerimiz bitirdik diyebiliriz. Uzak destinasyondan kastımız, vizesiz
turlarımız olan Uzakdoğu ve Amerika turları? diyen Aksungur, bu senenin ilginç
bir sene ğunu belirtiyor.
Cruise yolcuları
artık son dakikayı bekliyor
Dövizdeki hareketlilikten dolayı insanların biraz daha
görerek harcama yaptıklarını vurgulayan Aksungur, ?Eskiden çok daha erken
rezervasyon yapılan rotalar artık daha geçe kalıyor. Bunda elbette ki döviz
kurları ana faktörler arasında. İnsanlar artık bekleyip görmeyi tercih
ediyorlar. Çok ilginçtir ki dünyayı dolaşmayı seven misafirlerimiz, artık 5-6
gün öncesinden 17 günlük büyük turları tercih edebiliyorlar. Geçmişe kıyasla
daha geç rezervasyon yapmalarının sebebi ise şu olabilir; misafirlerimiz nasıl
bir ortamla baş başa kalacaklarını bilmediği için biraz daha beklemeyi ve ona
göre karar vermeyi tercih ediyorlar? dedi.
Uzak destinasyonlar revaçta!
Cruise yolcularının bu sene kuzey rotalarını çok daha fazla
tercih ettiklerini sözlerine ekleyen Aksungur, Akdenizlerin İskandinav ülkeleri
ve Norveç fiyortlarına kıyasla daha yavaş seyir ettiğini söylüyor ve şöyle
devam ediyor: ?Bu sene genelde uzak destinasyonlar tercih ediliyor. Tabii ki
bunda fiyat önemli bir etken. Cazip fiyatlar sunduğumuzda satış direkt
gerçekleşiyor. Maldivler, Seyşeller ve Hindistan turlarımız bu sene de geçen
seneki gibi inanılmaz şekilde hızlı kapandı. Trans Atlantik turlarımızın seyri
ise çok iyi. Uzakdoğu?ya çok uzun süreli gemi turları çok fazla yok. Gemi
firmaları daha çok Çin pazarına yönelik 3-5 gece aralığında kısa süreli
seyahatler düzenliyor. Türk misafirlerimiz haklı olarak gitmişken uzun süre
geçirmek istiyor. Lakin burada tam olarak orta yol bulunmuş değil. Önümüzdeki
dönem için Karayipler mükemmel zamanlama. Özellikle sömestre de Karayiplerin
yoğun olacağını öngörüyoruz. Çocuklu ailelerimiz gönül rahatlığıyla tercih
edebiliyorlar?.
Gençleri cezbetmeliyiz
Pronto Tour?un daha çok gençlere ulaşmak istediğinin altını
çizen başarılı turizmci Aksungur, ?Misafirlerimizin yaş ortalaması her sene 1
yaş büyüyor. Şuanda 46,5 ortalamayla devam ediyoruz. Gemi turlarında bu yaş 52?
Aslında yaş farkımız 6 sene. Bu fark da bizim için çok büyük değil. Cruise
seyahati biraz daha tembel seyahat şekli ğu için gençler tarafından çok
fazla tercih edilmiyor? diyor ve ekliyor ?Buraya gençleri daha fazla çekmemiz
lazım?.
Cruise?daki gece
hayatını gazete ilanıyla anlatabilmemiz mümkün değil!
Cruise?da hem çok farklı eğlence seçenekleri ğunu, hem
de gece hayatına yönelik alternatiflerin sanıldığının aksine geniş bir
yelpazede sunulduğunu sözlerine ekleyen Aksungur, ?Reklam bütçelerinin kısıtlı
olmasından dolayı yeteri kadar tanıtım yapabildiğimize inanmıyorum. Cruise?daki
gece hayatını gazete ilanıyla anlatamazsınız. Televizyonla gözler önüne
serebilir, yazılarla insanların okumasına imkan yaratabilirsiniz. Şayet
televizyon vasıtasıyla gemilerimizdeki partileri insanlara anlatabilsek, Halikarnas?ın
köpük partilerinden hiçbir farkının olmadığını, hatta çok daha fazlasını
sunduğumuzu gözler önüne serebileceğiz? diyor.
Sevenlerden çok önyargısı olanlara ulaşmalıyız
?Cruise?u sevenlerden daha çok cruise?a önyargısı olanlara
ulaşmalıyız. Gerçekten güzel bir seyahat imkanı sunduğumuzu anlatabilirsek çok
farklı konuları konuşacağımıza eminim. İki çocuğum var. Biri 21, diğeri 11
yaşında. İkisi de eğleniyor ve hayatlarına çok fazla değer kazandırıyorlar. Bu
sene yaptığımız Karayipler tatili ise hayatımızdaki en güzel tatildi. Çok
keyifli ve eğlenceliydi. 5 gece Miami?de k. Oradan Harmony of Seas?a
bindik. Dünyanın en büyük gemisi olmasının yanı sıra çok güzel ve keyifli bir
gemiydi? diyerek sözlerine devam eden Aksungur, kaliteli bir seyahatin
sanıldığı kadar pahalı olmadığının altını çiziyor.
2018?de çok daha
farklı bir Pronto Tour göreceksiniz
Pronto Tour?un bu sene 7 gemi kiraladığını belirten
Aksungur, bütçe ve bilinirlilik bakımından Yunan Adaları?nın revaçta olsa da
tamamen Türk temalı gemilerle, Türk sanatçılarımız ve geleneksel yemeklerimiz
eşliğinde eşsiz bir atmosferi müşterilerine sunduklarını vurguluyor. ?Aralık
ayındaki Noel için iki gemimizi sunuyoruz. Sunacağımız destinasyonlar içinde
Portekiz, Hindistan ve Maldivler var? diyen Aksungur, 2018?de daha fazla
alternatife sahip, çok farklı bir Pronto Tour?un sahne alacağını söylüyor.
2018 zor bir yıl
olmasına rağmen 2019 umut vaat ediyor
Sohbetimiz içerisinde Türkiye?nin yurt dışında sahip ğu yanlış algıdan dolayı yaşadığı sıkıntılı süreci ve bunun önümüzdeki günlere nasıl yansıyacağını da masaya yatırdığımız Aksungur, 2018?in kayıp yıl ğunu açıklıyor. Kamunun da bu konudaki atılımlarıyla 2019?un bambaşka bir sene olacağına inandığını belirten Aksungur, ?Hem turizm firmalar, hem de kamu olarak el ele verip bu sorunu aşmalıyız. Bir takım kolaylık sağlanabilir. Liman ücretleri ve Boğaz geçişlerinde opsiyonlar sağlanabilir. Tüm bunlar güvenlik sorunu çözülmeden çok da etkili olmayacaktır. Güvenlik kaygısının ortadan rılması lazım. Avrupa?da curise?un büyüme kapasitesine bakarsak 2016?da %11?i görüyoruz. Bu sene de %16 büyüyeceği ortada. Fiyatlar yükseliyor, bu da bizim satışlarımızı düşürüyor. Geçmişte 60 gün öncesinden kabin teyidi alınırken bu rakam şimdi 150 gün. Türk insanı 150 gün önceden karar verip seyahat etmiyor ki! Bu sebeple 2018 zor bir yıl olacak. 2019 ise arzın artmasıyla fiyat açısından daha cazip bir sene olarak karşımızda duruyor. Böylece tekrar bir ivme yakalayacağız? açıklamasında bulunuyor.
THE CRUISE LIFE - İbrahim Kocamış