Cruise turlarının her birini tek bir platformda birleştiren ve herkesin tercihine uygun seçenekler sunan Türkiye'nin ilk ve tek cruise arama motoru Cruise Planet, gemi turlarının akla gelen ilk adresi olma yolunda
Türkiye?de cruise anlamında süper market olarak hizmet vermeyi hedeflediklerini belirten Cruise Planet?in başarılı Müdürü Onur Ovacık, hazırlıklarını yaptıklarına işaret ederek, ?Global anlamda, İstanbul'u, Türkiye'yi cruise turlarının merkezi ve odak noktası haline getirmeyi planlıyoruz.diyor. Ovacık ile yaptığımız söyleşide, Cruise Planet'i konuştuk.
-Cruise Planet nedir? Nasıl ortaya çıktı? Hedefleri neler?
Cruise Planet, 40'ıncı yılını yaşayan dünyanın en güçlü markalarından Japonya merkezli H.I.S yatırımıdır. Türkiye'de ise iki yılı olacak. Biz Türkiye'de bir cruise arama motoru olarak hizmet vermeyi hedefliyoruz. Misafirlerimize, bağlantı kurduğumuz birçok gemi şirketiyle direk iletişim, ulaşım ve anında rezervasyon yapabilme imkanı sunuyoruz. Bunların yanı sıra birtakım Türkçe rehberli paket programlar organize ediyoruz. Bunlarda, Türk misafirlere, kullanım olarak biraz daha konforlu geliyor. Yabancı dil sorunu olan veya uçak transfer gibi uğraşlar istemeyen misafirlerimiz paket turları tercih edebiliyor. Tabi burada Cruise Planet olarak fayda sağlayabiliyoruz. Daha fazla bilgilendirebiliyor ve kendi transfer araçlarımı organize edip onların gemiden rahat bir şekilde havaalanına ulaşmasını sağlayabiliyoruz. Böyle organizasyonlarla konforlu bir seyahat yaptırmayı hedefliyoruz.
Tüm bunların yanı sıra çok aktif bir internet sitemiz var. Sitemizde yaklaşık 10 tane 5 yıldızlı ve 8 tane 6 yıldızlı gemi şirketinin direk bağlantısı var. Bu gemi şirketlerinde anında rezervasyon yaptırabiliyor, fiyat alabiliyorsunuz. Araya başka hiç kimseyi koymadan siz buraya uçak biletinizi, transferinizi hatta şehir içindeki turlara kadar tamamını ayarlayabiliyor ve bir paket olarak alabiliyorsunuz. Türkiye'de cruise ve cruise ile birlikte yapılacak şeyleri ve biraz da ürün yelpazesini tanıtmak amaçlı olarak faaliyet gösteriyoruz.
Cruise Planet Türkiye'de bir ihtiyaçtı. Çünkü Türkiye turizm anlamında çok gelişmiş bir yer. Türkiye'deki turistler yurt dışında birçok destinasyona ilgi gösteriyorlar. Keza Türkiye de turist alan bir destinasyon. Ama cruise burada hep bir adım geride kalıyordu. Hakkında çok bilgi sahibi olunamayan veya biraz endişe duyulan bir turizm şekliydi. Bunu da doğru bilgi aktararak ve rezervasyonda ulaşım kolaylığı sağlayarak misafirlerimizi motive etmeyi hedefliyoruz.
Türkiye'de böyle bir yatırım daha önce yoktu. Tabi ki cruise turları yapan gemi şirketleri vardı ama bizim gibi çok fazla içerikle ve yönlendirmeyle zenginleştirilmiş bir halde sunan yoktu. Bizim internet sitemiz bu anlamda önemli. Tamamen bir bilgi bankası gibi değerlendirebilirsiniz. Birçok imkan var. Kesinlikle hareket kabiliyetiniz var. Belli bir uçağa tabi olup belli bir rotaya gidip tekrar gelmek zorunda değilsiniz. Dünyanın her yerine istediğiniz uçakla gidip istediğiniz kadar orada otel konaklaması yapıp ardından gemiye binebilirsiniz. Ve istediğiniz turu alabilirsiniz. İnternet sitemiz dünya çapında böyle bir imkan sağlıyor.
Herkese hitap eden seçeneklerimiz mutlaka oluyor
Cruise kapsamında olan farklı kategorilerdeki gemiler, sıra dışı rotalar da satıyor musunuz? Ürünleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?
Biz kendimizi şöyle nitelendiriyoruz. Suyun olduğu her yerde varız. Cruise deyince akla deniz üzerinde yüzen devasa gemiler geliyor olabilir. Ama biz nehirlerde de varız. Antarktika'da da varız. Galapagos'ta da varız. Kuzey kutup dairesinde de varız. Biz, dünya genelinde uçakla veya başka bir vasıtayla ulaşımın çok zor olduğu yerlerde de gemilerimizle varız. Bu anlamda küçük gemiler, daha mütevazi keşif gemileri ve nehir gemileri de kullanabiliyoruz. Büyük gemilerimiz zaten var. Biraz daha özel hizmet almak isteyen misafirlerimiz için özel 6 yıldızlı gemilerde kullanabiliyoruz. Daha budget gemilerde kullanabiliyoruz. Fiyatlandırma olarak daha makul içerideki eğlencesi aktivitesi biraz daha fazla olan gemiler de kullanabiliyoruz. Yani bizde herkese hitap eden bir seçenek mutlaka oluyor.
Dünyadaki birçok destinasyonda kendi evimiz gibi hizmet veriyoruz
-Peki diğer Cruise satan tur operatörü veya gemi şirketlerine kıyasla sizin farkınız nedir? Sizi diğerlerinden ayıran özelliğiniz nedir?
Bizde her zaman en doğru bilgiye en kolay şekilde ulaşabilirsiniz. Whatshap hattımız, telefonumuz, mail sistemimiz ve çağrı merkezimizde her zaman çalışır. Bize ulaşmak çok kolaydır. Doğru ve detaylı bilgi edinebileceğiniz ender adreslerdeniz. Keza diğer tur operatörlerinde çoğu zaman birçok farklı ürün içerisinde seyahat danışmanları yorulabiliyor ve boğulabiliyor. Ama bizim işimiz yalnızca cruise ve sadece cruise turları organize ediyoruz. Netice itibariyle bu alanda uzman olan biziz.
Dünya genelindeki 70 farklı ülkede 550 ofisimiz var. Dolayısıyla misafirimiz buradan çıkıp dünya genelindeki başka bir ülkeye gittiğinde orayı da kendi evimiz kabul ediyoruz. Orada da ofisimiz olabiliyor. Burada yetişmiş arkadaşlarımız oraya gitmiş olabiliyor. Keza şu an Dubai'de, Yunanistan'da, Azerbaycan'da dünyanın pek çok ülkesinde çalışan Türk arkadaşlarımız da var. Buradaki ofislerde çalışmaya başlayıp yetişip kendini gösterip yurt dışındaki ofislere gitmiş. Çoğu da çok üst pozisyonlarda da olabiliyor. Dolayısıyla bizim dünyadaki birçok destinasyonda kendi evimiz gibi hizmet verebilme imkanımız var.
Bizde karşılaştırma imkanı var. Bir acenteye gittiğinizde orda hangi ürün varsa onu tercih etme durumunuz olur. Ama bizde öyle değil. Sayısız seçeneğimiz var. İstediğinizi tercih edebiliyorsunuz. Karşılaştırabiliyor ve birbiriyle bağlantısını kıyaslayabiliyorsunuz. Bu da bizim için bir öncelik.
Anlatacak çok fazla şeyimiz var
-Cruise seyahatleri yurt içi ve yurt dışı kültür turlarına göre Türkiye'de daha yeni ve daha az deneyimlenmiş seyahatler. Bu seyahatlerin tüketici tarafından doğru bilgi ile satılması adına ne tarz çalışmalar yapıyorsunuz?
Açıkçası bunun için buradayız. Hedefimiz de bu. Cruise turuna çıksın veya çıkmasın insanların cruise ile ilgili bilgi sahibi olabilmesini hedefliyoruz. En az bir kültür turu kadar cruise turunun da içerisinde neler yaşanır, neler olur ne gibi imkanları var bilinsin istiyoruz. Bunu kendimize hedef kabul ettiğimiz için ve severek yaptığımız için çok kolay oluyor. Açıkçası bir kültür turu veya bir şehir için otelinin pazarlaması kadar bizim için cruise pazarlaması da kolay ve keyifli. Bu konuda bilgi eksikliği de çok fazla olduğu için anlatacak çok fazla şeyimiz var. Bu da bizi mutlu ediyor.
Gemilerin içinde sonsuz imkanlar var
-Mesela gemiyle günlerce gidip karaya ayak basamayacak endişesi yaşayan, gemide kendisine uygun yemek olup olmadığını düşünen, geminin denizde yol alırken sallantı yaratması nedeniyle midesinin bulanacağını düşünenler, eğlence olup olmadığı ve dil problemi yaşanıp yaşanmadığı gibi konularda ne tarz bilgilendirmeler yapıyorsunuz?
Her şeyden önce şu bilinen bir yanlış. Cruise gemisiyle seyahat eden insanlar günlerce suda veya seyir halinde olmazlar. Gemi mutlaka ertesi sabah bir yere yanaşır, siz geminin limanda olduğu saat dilimi boyunca ki bu minimum 10 ila 12 saat arasında olur. Limanda zaman geçirerek limanı keşfetme imkanı bulursunuz. Ardından geminize geri döner ve seyre öyle başlarsınız. Ertesi gün de bambaşka bir limanda olursunuz. Dolayısıyla deniz üzerinde çok fazla zaman geçirmek cruise turlarının sisteminde olan bir şey değil. Eğlence ile ilgili kaygı taşıyanlarda gerçekten cruise turlarını bir kere deneyimlediğinde bir daha başka hiçbir eğlence şeklini ve tatil şeklini tercih etmiyorlar. Çünkü gemilerin içinde sonsuz imkanlar var. Bizim, içinde Cirque du Soleil?in sergilendiği, Broadway şovlarının sergilendiği gemilerimiz var. New York'ta 100-150 dolar ödeyip bir şov izleyeceksiniz. Bunu gemide bedava yapabiliyorsunuz. Ayrıca 2 bin - 2 bin 500 kişilik gemilerde bin- bin 500 kişi katılımıyla yapılan beyaz partiler konseptli latin dansları partileri, gece kulüpleri yaz partileri, birçok imkan oluyor. Dolayısıyla o da çok mümkün değil. Gemi de sıkılmak da çok mümkün değil. 7 gün cruise turunda olan misafirlerimizin döndüğünde ben geminin tamamını yaşayamadım dediği bile oluyor. Çoğu zaman misafirlerimiz aynı gemiye ikinci kez gidebiliyor. Biz yönlendirip başka gemiler görmesini istiyoruz ama ben geçen gittiğimde gemiyi göremedim zamanımı limanda geçirdiğim için diyorlar.
Gemideki ücretler dışarıdan daha uygun
Yemekle ilgili de konsept bilinenin aksine çok çok daha farklı. Gemilerin içerisinde alakart servis verilen ana restoranın haricinde birçok farklı alakart restoranın bulunduğu işletmelerdir. Aynı zamanda uçsuz bucaksız açık büfeleri de olur. Bu açık büfelerde glütensiz yemek, helal yemek, alkali yemek tercih edenlere göre çeşitli büfeler vardır. Gemiye gidip şunu yemek istedim de bulamadım demek imkansıza yakın. Bahsettiğim alakart restoranlarında hepsinin konsepti birbirinden farklı olur. Uzakdoğu, suşi veya İtalyan restoranı olur. Çok ünlü Amerikan hamburgercilerinin de gemilerin içinde çoğu zaman birer şubeleri olur. Ve bunların ücretleri dışarıda hizmet alabileceğiniz ücretlerden çok çok daha uygundur. Dışarıda 10-12 Euro?ya alabileceğiniz bir menüyü gemide 5-6 Euro'ya alabilirsiniz.
Sallamayla ilgili ise şöyle bir durum söz konusu. Yeni nesil gemilerde herkes tarafından bilinmeyen stabilizatör teknolojisi denilen bir özellik var. Yani geminin altında gemiyi dalgalanmalara karşı koruyan ve sabit tutan birbirinden farklı çalışan motorlar. Ve bunlar geminin sallanmasını minimuma indirir. Netice itibariyle çoğu misafirimiz geminin içine girdikten sonraki ilk 1 saat içerisinde içinde bulunduğu şeyin yüzdüğünü tamamen unutuyor.
Her yaşa ve beklentiye cevap olacak gemiler var
-Çocuklar ve gençler başta olmak üzere farklı yaşlarda ve farklı beklentileri olan misafirlerinizi nasıl kategorize ediyorsunuz? Doğru tercih yapmaları konusunda nasıl yönlendiriyorsunuz?
Bütün gemi şirketlerinin misafirlerine sunduğu imkanlar birbirinden farklı. Biz bunların tamamıyla ilgili misafirlerimizi bilgilendirmeyi tercih ediyoruz. Bunun haricinde yaş veya beklenti olarak kategorize ettiğimiz zaman gençlerin ve çocukların tatil beklentilerini karşılayacak gemi şirketleri var. Veya daha çocuksuz ve gençlerin olmadığı gemiler tercih eden misafirlerimiz oluyor. Onları yönlendirdiğimiz gemi şirketleri biraz daha farklı oluyor. Gençler için çeşitli sportif faaliyetler, formula1 araçlarını deneyimleyebilecekleri veya yer çekimsiz alan deneyimleyebilecekleri, tırmanış yapabilecekleri, birçok outdoor sporu gerçekleştirebilecekleri eğlence gece kulübü gibi imkanlar var.
Çocuklar için çok başarılı mini kulüpler var. Keza gemilerdeki mini kulüpler otel mantığındaki gibi 0?den 18?e kadar aynı değildir. 0-2 yaş arası daha uykuya ve beslenmeye yönelik kulüpler olur. 2-7 arası biraz daha yaratıcılığa yönelik kulüpler yani resim, boyama gibi aktivitelerin yapıldığı kulüpler olur. 7-11 arası biraz daha eğitici ve sportif faaliyetlerin olduğu kulüpler olur. 11-16 arası konsol oyunlarını ağırlıkta olduğu kulüpler olur. Ve bu kategorizasyon çocukların gemide çok iyi vakit geçirmelerini sağlıyor. Geminin mini kulübündeki bütün eğitmenler pedagog olur. Pedagoglara bıraktığınızı çocuğu gece 11'de zor çıkartıyorsunuz içeriden. Ve öyle bir imkan var içeride çocukları mutlu eden. Çocuklu aileler tarafından da memnuniyet oranı yüzde 100'e yakın.
Engelliler için gemilerde handikap kabinleri olur. Gemilerin içinde yürüme sıkıntısı çeken misafirler için özel servis veren departmanlar da olur. Zaten geminin içerisi mobilet ve tekerlekli sandalye kullanmaya elverişli olur. Geminin içinde istediğiniz yere ulaşım sağlayabilirsiniz bunlarla. Handikap kabinlerin kabin kapıları biraz daha geniş olabilir. Ya da içerde farklı aparatlar olur tutup doğrulmaları için engelli misafirlerin. Aynı zamanda asistan köpekleriyle seyahat etmek isteyen engelli misafirlere özel hizmet veren gemilerde var. Asistan olan köpekleriyle beraber de gemiye giderek tura katılabiliyorlar. Gemi bunların tamamına elverişli bir ortam.
Türkiye'yi cruise turlarının merkezi haline getirmeyi hedefliyoruz?
-Cruise Planet'in global pazara açılma dahil, Türkiye içindeki hedeflerinden de bahseder misiniz? Yakın gelecekte markanın nerelerde olmasını hedefliyorsunuz? Türkiye'ye gemiler gelmeye başladığında sizin işlerinizde hızla büyüyecektir, bunun için özel hazırlıklarınız var mı?
Türkiye'de cruise anlamında bir süper market olarak hizmet vermeyi hedefliyoruz. Bunun için hazırlıklarımız tamamlandı. Şu an aksiyon aşamasındayız. Bu yıl yüksek oranda misafir ağırladık. 2020 içinde hazırlıklarımızı tamamladık ve misafirlerimizi bekliyoruz. Yüzde 100 memnuniyet hedefleyerek hizmet vermeye devam ediyoruz.
Global anlamda ise, İstanbul'u, Türkiye'yi cruise turlarının bir merkezi ve odak noktası haline getirmeyi planlıyoruz. Türkiye'deki potansiyeli görüp bütün gemi şirketleri yatırımlarını ve gemilerinin rotalarını Türkiye'ye çevirsin istiyoruz. Bununla ilgili çalışmalar yapıyoruz.
Türkiye?deki yerimiz önemli ve büyük?
- Global anlamda turizm pazarındaki payınız nedir?
Çatı markamız olan H.I.S olarak baktığımızda biz Türkiye?de en büyük 8'inci tur operatörüyüz. Ve birçok farklı yatırımlarımız var. Netice itibariyle H.I.S dünya genelinde bir turizm devi. Türkiye'deki yeri de çok önemli ve büyük. Cruise Planet'in de dünya cruise piyasasında önemli bir yeri var. Biz de Türkiye ofisi olarak bunu geliştirme ve büyütmeyi hedefliyoruz.
2020 yazında İstanbul?dan birçok geminin her hafta çıkan turu olacak?
-Ülkemizin üç tarafı denizlerle çevrili olduğu halde, cruise seyahatine çıkanların oranı diğer ülkelere kıyasla çok düşük. Bunun nedenleri nedir? Bir diğeri bu konuda devletin herhangi bir desteği var mı?
Bizim şirket felsefemiz gereği de biz bulunduğumuz bölgede lokalleşerek yatırım yaparız. Burada beklentimizi kendimizi yapabileceğimiz oranda tutarız. Açıkçası yeni havaalanı ve yeni liman yatırımı devletin yapabileceği güzel yatırımlardı. Tabi bunun haricinde teknolojiye ve daha fazla tanıtıma imkanlar sağlansa çok güzel olur. Fakat biz burada kendi imkanlarımız doğrultusunda sağlamaya çalışıyoruz. Kendi imkanlarımız doğrultusuna tanıtmaya ve gemilerin dikkatini Türkiye'ye çekmeye çalışıyoruz. Çünkü sesimizi duyurabileceğimiz platformlarda bulunmamız anlamında bir desteği olmuyor. Olsa tabi ki çok güzel olur. Karaköy'deki liman imkan olarak İstanbul'a yakışmayan bir limandı. Hem kapasitesi, hem durumu. Yeni liman (Galataport) ile yepyeni bir imaj olacak. Bu çok önemli bir yatırım. Bunların bize faydası olacağını düşünüyoruz. 2020 yazında birçok geminin her hafta İstanbul'dan çıkan turu olacak.
55 Euro?dan 130 bin Euro?ya cruise turları
-Cruises turizmi ile ilgili bir 'lüks' algısı var. Ayrıca Türk halkı da cruise gibi tatillere uzak. Daha ziyade karada tatil tercih ediliyor. Cruise tatilini insanlara nasıl anlatırız. Bu konuda bir B planınız var mı?
Cruise turları, kesinlikle çok yüksek fiyatlarla alıcı bulan bir tatil şekli değil. Bizim internet sitemiz bu yüzden var. Oraya giren misafirlerimiz görecektir. Bizim 55 Euro'ya da turumuz var 1 gecelik. 130 bin Euro'ya da turumuz var 150 gecelik dünya turu. Birçok avantaj ve çok geniş bir yelpaze var burada. Mesela 7 günlük bir tatil için misafirlerimizin ayırdığı bütçe minimum 6-7 bin lira oluyor Türkiye'de. Ama bununla Karayipler'i, Dubai'yi, Norveç fiyortlarını istediğiniz her yeri gezebilirsiniz. Gemide fiyatlar otellerden çok çok daha makuldür. Yurt dışına normal bir şekilde gittiğinizi var sayalım, bir gecelik bir otel konaklaması minimum 100-150 Euro olacak. Ve bunun yanı sıra sabah, öğlen, akşam yemeklerinize harcamalar yapacaksınız. Gemilerde fiyatlar 799 Euro'dan başlıyor bizde. Uçak biletleri de dahil bu fiyata. Ve sabah, öğlen, akşam yemekleri, 5 çayları, gece ikramları, konaklama ve bütün servisler dahil. Dolayısıyla gezmek isteyen insan için avantajlı bir tercih.
Dövizin sürekli hareketliliği etkili oluyor mu?
Çok etkiliyor. İnsanlar dövizin ilerideki dönemlerdeki durumu bilmediği için harcama yapmaktan kaçınıyorlar. Harcama yaptıkları zaman birkaç ay sonra zararda olacaklarını düşünebiliyorlar. Ama bazıları da bunu bir fırsat kabul edip çok çok erken rezervasyonunu yaptırıp dövizle ödüyor. Ve günü geldiğinde çok çok yüksek fiyatlarla alıcı bulan turlara aylar öncesinden ödeme yaptığı için çok daha makul fiyatlarla alabiliyor. TL satış yapan acenteler de var. Onlarda bunun imkanı çok fazla yok. Bu günde alırsan 7 bin TL o gün de alırsan 7 bin TL. Ama biz de öyle değil, erken alırsanız fiyatı daha makul.
'Kendi tutumumuz, bilgi ve birikimimizi paylaşıyoruz'
Turizm PR konusunda çok tecrübeli bir ekip ve insanlarla çalışıyoruz. Ve PR konusunda hassasız. Kesinlikle bölgemizdeki toplulukları, diğer acentaları veya rakiplerimizi zor duruma sokacak veya rencide edecek yaklaşımlardan kaçınıyoruz. Biz daha çok kendi tutumumuz ve bilgi, birikimimizi paylaşıyoruz. Dolayısıyla bizim PR anlamında bir sıkıntımız olmuyor. Ne yapacağımızı bilir bir şekilde devam ediyoruz.
-Yılda kaç kişiyi denizle buluşturuyorsunuz. Elinizde veriler var mı? Kaç kişiyi sizinle cruise tatili yapıyor?
Nisan'dan Ağustos'a kadar yaklaşık 5 yüz kişi ağırladık. Kendi programlarımız ve kendi turlarımız ile. Önümüzdeki sene için bunun iki katını düşünüyoruz. Ve topluma hitap eden belli başlı kişileri gemilere gönderiyoruz. İnsanlar gemi turlarına gidemese dahi bundan haberdar olmasını ve geminin içindekileri öğrenmesini istiyoruz. Bu da açıkçası insanlarla gemileri buluşturduğumuz bir nokta. Dolayısıyla aslında sayısız insana ulaştık diyebilirim.
Gemi turları herkesin zevkine ve ihtiyacına hitap eden turlar. Bu anlamda biz de mümkün olan en detaylı bilgi ile misafirlerimizi bilinçlendirip tura göndermeye çalışıyoruz. Cruise Planet'in çok sağlam bir ekibi var burada. Kesinlikle çok hızlı geri dönüşler yapıyoruz. Doğru bilgi aktarıyoruz. Ve misafirimizin ihtiyacı olan her şeyi sunabiliyoruz anında. Bizler yeni maceracılar arıyoruz. Gemilerle dünyayı gezmek isteyen, denizlere açılmak isteyen maceracılar.
THE CRUISE LIFE - ÖZEL